MICHAEL GEORGE PILARCZYK

(Gdynia, Polen 1969) 
SPREKER, LEVENSCOACH, ONDERNEMER, ZEILER, SCHRIJVER

Michael is levenscoach, schrijver en spreker over persoonlijke ontwikkeling. Zijn Roadmap to Success is gebaseerd op de bewezen Quantum Leap Advantage strategy. Michael verdiept zich al jaren in NLP, parapsychologie, bewustzijn, meditatie, taoïsme, communicatie, I Ching en de kracht van gedachten. Door middel van zijn vastbesloten levensovertuiging maakte hij al zijn dromen waar. Op jonge leeftijd werd hij DJ bij Veronica op Radio 3. Als DJ was hij betrokken bij de oprichting van Radio 538. Hij presenteerde televisieprogramma’s voor The Music Factory en RTL. Hij richtte drie mediabedrijven op, deed meerdere acquisities en hij verkocht zijn Pilarczyk Mediagroep aan de Telegraaf. Hij nam een sabbatical van drie jaar en maakte een zeilreis langs alle Europese kusten. In deze periode schreef hij zijn debuutroman Dansen in de Hemel. In maart 2014 richtte Michael uitgeverij Invictus Publishing op. In vier maanden werden er meer dan 30.000 boeken verkocht.

Als 12-jarige ontstond zijn liefde voor radio, hetgeen leidde tot een (illegale) commerciële zender. Michael Pilarczyk had maar één droom; diskjockey worden bij Veronica. Het was echter Ferry Soulshow Maat die zijn talent ontdekte en hem inhuurde voor Radio 10. Niet veel later werd zijn stemgeluid opgemerkt door Veronica en zo werd Michael Pilarczyk als 18-jarige de stem van Veronica televisie. Toen radiobaas Lex Harding hem de kans bood programma’s te presenteren (Goud van Oud, Muziek terwijl u Werkt en Het Zwarte Gat), ging Michaels grote droom in vervulling. Vervolgens werd hij door Lex Harding en Erik de Zwart als dj betrokken bij de oprichting van Radio 538, waar Mikey Mike op vrijdagavond 11-12-92 het eerste programma presenteerde. Onder het pseudoniem Dubrowski produceerde hij de dance-act Lipstick, met als grootste hit I’M A RAVER.

Zijn stemgeluid werd gebruikt voor meer dan 1000 commercials waaronder Coca Cola, Heineken, Philips, L’Oreal, Sony, Mercedes, Pioneer, KPN, Ford, Nintendo, McDonalds en vele film- en cd-commercials, zoals 538 Dancesmash, James Bond, the Rolling Stones, Bon Jovi, Andrea Bocelli en vele anderen. Hij presenteerde programma’s voor The Music Factory, Endemol en RTL4. Als tv-presentator ontmoette MP vele sterren, onder wie Madonna, Janet Jackson, Jean-Paul Gaultier, Mariah Carey, Sting, George Michael, Celine Dion, Phil Collins, Giorgio Armani en Robbie Williams. In de gesprekken met deze persoonlijkheden ontdekte hij dat ze dezelfde overeenkomsten hadden: een droom, passie en de overtuiging om hun dromen waar te maken.

Als 29-jarige nam hij een sabbatical om inzicht te verkrijgen op welke manier hij zijn verdere leven zinvol zou kunnen besteden. Tijdens een reis door Silicon Valley sprak hij met toonaangevende ondernemers in de dot.com-industrie (onder wie Bill Gates) over de toekomst van het internet. Datzelfde jaar ontdekte Pilarczyk ook de andere kant van succes, toen hij tijdens de financiële crisis van 1998 in enkele dagen tijd meer dan zijn gehele vermogen verloor. Met een schuld van 2 miljoen aan de bank en niet gehinderd door enige kennis van zaken startte hij zijn eerste mediabedrijf (Futur@ctive Communication Network), dat in korte tijd uitgroeide tot een onderneming met een omzet van 15 miljoen.

Dan Peña Sr. werd mijn mentor. Deze Amerikaanse selfmade miljardair leerde mij zijn Quantum Leap Advantage strategie. Met die kennis verzamelde ik in 2 maanden 5 miljoen bij elkaar om mijn mediabedrijf te starten.” 

Na een verschil van inzicht met zijn investeerders werd hij ontslagen uit zijn eigen bedrijf en stond hij met lege handen op straat. ’Dat was een harde les, maar toen ik voor de tweede maal alles wat ik had opgebouwd was kwijtgeraakt, ontdekte ik pas waartoe ik in staat was.’

Michael Pilarczyk startte drie ondernemingen, hij kocht vijf mediabedrijven, hij was boardmember bij de internet marketing company Qlikworld.com (in 9 Europese landen), hij sloot commerciële deals voor meer dan 10 miljoen euro met adverteerders en tv-zenders, en hij was eindredacteur en producent en van tientallen tv-programma’s  (RTL Autowereld, De Heilige Koe, Stapel op Auto’s, Gek op Wielen, RTL Transportwereld, De Digitale Revolutie, RTL Wintersport, Nederland Vaart, Wielerland, Wheels on 7 en de World Solar Challenge).

Als presentator van RTL Autowereld testte Michael meer dan 1000 verschillende automodellen, waaronder toppers als de Rolls Royce Phantom Drophead Coupé, de Ferrari F430 Scuderia, de Pagani Zonda S, de Lamborghini Gallardo en de Bugatti Veyron. De hoogste snelheid die hij zelf ooit op de teller heeft gezet was 302 km/pu in een Marcos Mantis GT.

”Ik wilde bij de radio, muziek maken, regisseren en een eigen bedrijf. Ik wilde naar bijzondere plekken reizen, zeilen en rijk worden. Het is allemaal gelukt. Daar ben ik dankbaar voor.”

Voor zijn televisieprogramma’s reisde de presentator naar verschillende uithoeken van de wereld. Hij maakte een trip van 600km door het tropisch regenwoud van Costa Rica, hij reed 3000km van Darwin naar Adelaide door de Outback van Australië en hij verbleef een week 200km boven de poolcirkel in Finland. Eind 2007 werd de Pilarczyk Media Groep verkocht aan De Telegraaf. Als ondernemer zat de voormalig praatjesmaker niet stil. Hij nam Les Routiers Européens over, reorganiseerde de onderneming tot een gezond bedrijf en verkocht het binnen vier jaar. Na een sabbatical van veertig maanden is Michael Pilarczyk actief als spreker, personal coach en schrijver. Hij geeft lezingen, trainingen en colleges over persoonlijk en zakelijk succes, mindset, zingeving, communicatie, persoonlijke ontwikkeling en het waarmaken van dromen. Hij verdiept zich al jaren in de kracht van gedachten, taoïsme, I Ching, Akasha, spiritualiteit, meditatie, parapsychologie, NLP en de wet van aantrekkingskracht.

“Radio 538 werd geboren uit passie en is grootgemaakt
met liefde voor het vak en het doorzettingsvermogen van
een gedreven en ambitieus dreamteam.”

Michael Pilarczyk bouwde zijn droom; een custom built zeiljacht, waarmee hij begin 2010 vertrok naar een ander leven. Hij maakte drie jaar lang avontuurlijke zeilreizen langs Europese kusten. In deze drie jaar werkte hij in alle rust aan zijn debuutroman. 23 mei verscheen Dansen in de Hemel bij Invictus Publishing. Binnen vier maanden werden er 30.000 exemplaren verkocht en bereikte de roman een hoge notering in de bestseller 60 en in de literatuur top 10.



MIJN REIS NAAR HET NIETS DOEN

Het was altijd mijn droom geweest om aan boord te wonen en lange zeilreizen te maken. Nu kon het. Nadat Pilarczyk Media Groep was verkocht koos ik niet voor een carrière in het management van een beursgenoteerd bedrijf, maar voor de vrijheid op zee. Bij mijn afscheid zei iemand dat hij er zo’n respect voor had dat ik mijn status zomaar opgaf. Dat zegt veel, of misschien wel alles, over de wereld waarin ik werkte, of zelfs over de wereld waarin wij leven. Wie ben je als je niet meer bent dan de beschrijving op je visitekaartje? Die status heeft mij nooit geïnteresseerd. Ik heb altijd gedaan wat ik leuk vond en ik volgde altijd mijn verlangen. Door mijn interesse in het menselijk brein was ik kort voor mijn vertrek in aanraking gekomen met neurofeedback. Ik onderging de therapie als experiment voor mijzelf. Uit de EEG-scan bleek dat mijn hersenactiviteit ernstige signalen vertoonde van overmatig drankgebruik, slaaptekort en spanning. Het voordeel van een burn-out is dat je volledig afbrandt en daarna de kans krijgt om herboren uit je eigen as te herrijzen. Ik geloofde nooit in burn-outs en zo heb ik het zelf ook niet ervaren, maar nadat ik tweeëntwintig jaar keihard had gewerkt bij radio en televisie was ik er ineens klaar mee. Klaar met de zogenaamde glitter en glamour, de meedogenloze zakenwereld, ik wilde iets anders. Rust. Ik vertrok. Het was voorjaar 2010 toen ik losgooide, ik liet letterlijk los.

Onderweg was ik één met het niets. Ik genoot van de stilte en van alles om me heen. Van nature was ik altijd al een rustig persoon, maar tijdens mijn zakenleven kon ik nog wel eens met stoelen en tafels gooien. Ook ik kon soms meedogenloos zijn. Dat is nu anders. Door de zeiltochten kreeg ik andere inzichten. In die drie jaar aan boord las ik veel boeken, waaronder Think and Grow Rich, de I Ching, Synchroniciteit en de Kunst van het nietsdoen, Wu Wei. Op zee was ik wel de baas over mijn boot, maar ik kon de omstandigheden niet veranderen, te veel wind, te hoge golven, te lange donkere nachten… Ik had alleen controle over hoe ik omging met die situaties. Bang of boos worden verandert de omstandigheden niet, het zorgt alleen voor een andere beleving in jezelf. De wind kon ik niet veranderen, dus ik paste de stand van mijn zeilen aan, of ik verlegde mijn koers. Als je in het leven ergens wilt komen moet je bereid zijn om overstag te gaan.

In de zomer van 2013 vertrok ik naar Bali om Anah Maa te ontmoeten, een spirituele gids en lerares met een uitzonderlijke gave. Met haar bezocht ik de Pura Besakih, de Hindoeïstische Moedertempel. Samen met een priester hebben we een dag doorgebracht tussen de Heilige muren. Daar gebeurde iets bijzonders. Tijdens een lange meditatie bevond ik me in een oneindige leegte van zuiver wit licht. Dat was de inwijding tot de Akasha. Ben ik nu ineens een hocus pocus tovenaar? Nee, zeker niet. Maar mensen die contact met me maken merken wel dat er iets is, het is ondefinieerbaar, wel voelbaar. Het heeft te maken met energie. Wegzweven naar hogere sferen en andere dimensies kan prettig en geestverruimend zijn, maar we leven dit leven hier op aarde, dus we moeten het hier doen. En deze wereld draait nu eenmaal om geld, dus we mogen af en toe spiritueel zijn, maar we moeten realistisch omgaan met geld, succes en het volgen van ons levenspad. Ik heb daarin een mooie balans gevonden, waardoor ik mensen op weg kan helpen met zowel zakelijk en financieel succes, als met persoonlijke groei en bewustzijn. Grote dank daarvoor gaat ook uit naar mijn mentoren Dan Peña en Egon Massink, die hun kennis en wijsheid aan mij hebben overgedragen.

Twee belangrijke aspecten die ik tijdens mijn reis naar bewustzijn heb geleerd zijn dankbaarheid en het vermogen om te niet oordelen. Iedereen oordeelt en veroordeelt, ook de mensen die zeggen dat ze dat niet doen. Het is ons aangeleerd en het is heel moeilijk om niet te oordelen. Door niet te oordelen kun je zuiver horen en helder zien. De meeste volwassen mensen zien alleen nog de interpretatie van hun zelfgecreëerde werkelijkheid.

De afgelopen jaren kwamen steeds vaker mensen naar mij toe met vragen. Levensvragen over zichzelf, over hun toekomst, hun relatie, over financiële problemen, over het opstarten van een bedrijf, over liefde en geluk. Daardoor ging ik steeds meer spreken over bewustzijn en zingeving, succes, de kracht van gedachten en de wetten van de aantrekkingskracht. Voor mij was het niet nieuw, ik houd me er al mee bezig sinds ik jong was. Onlangs kwam ik een aantal interviews tegen van vijftien jaar geleden, waarin ik uitspraken deed die exact gelijk zijn aan hoe ik nog steeds denk en doe. Voor de grote buitenwereld is het soms even wennen, omdat ze mij niet anders kennen dan de radio dj, de tv-presentator, de zakenman, of als die gozer die altijd aan het zeilen is en zich bezighoudt met nietsdoen…